043-4583110 (Limburg) | 035-3038154 ('t Gooi en Vechtstreek) info@hetrobertshuis.nl

Klachten

Klachtenprocedure

Klachtenprocedure

Heeft u als cliënt van Het Robertshuis een klacht dan kunt u dit op de hieronder beschreven mogelijkheden kenbaar maken. De klager is vrij in zijn keuze op welke wijze hij zijn klacht kenbaar maakt. Te denken valt aan:

  1. Bespreken
  2. Klachtencommissie
  3. Cliëntvertrouwenspersoon

1. Bespreken

De cliënt kan zijn onvrede laagdrempelig bespreekbaar maken bij de meest gerede persoon, dit kan de leidinggevende, de persoonlijk begeleider e.d. zijn. Op deze wijze kunnen rechtstreeks achterliggende vragen worden beantwoord, kan opheldering worden gegeven bij misverstanden en worden problemen getracht op te lossen.

Dit is de kans bij uitstek om snel, zonder formalisering, adequaat te reageren op klachten. Om deze redenen wordt de klager gestimuleerd de beklaagde rechtstreeks aan te spreken.

2. Cliëntvertrouwenspersoon

De functie van een cliëntvertrouwenspersoon (CVP) heeft tot doel de individuele cliënt te ondersteunen bij problemen op het gebied van bejegening, inclusief seksueel misbruik door een medewerker, in het verwoorden van klachten en het ondersteunen bij het verbeteren van de situatie waarover onvrede bestaat.

De CVP is in eerste instantie een luisterend oor. Cliënten kunnen er terecht met hun verhaal. De cliëntvertrouwenspersoon luistert. Daarna bespreekt hij of er vervolgstappen nodig zijn en welke mogelijkheden de cliënt daarvoor heeft. De cliëntvertrouwenspersoon biedt, voorzover gewenst, daadwerkelijk ondersteuning aan de cliënt bij het nemen van de stappen die nodig zijn om voor zijn belang op te komen.

Er zijn verschillende instanties betrokken bij het Robertshuis, afhankelijk van de aard en situatie wordt een instanties betrokken. De volgende instanties zijn er:

  • Clientvertrouwenspersoon van FACIT: voor klachten van cliënten onder de Jeugdwet en vanuit de WLZ.
  • Clientvertrouwenspersoon van Jeugdstem: voor klachten van cliënten uit de Jeugdwet.
  • Clientvertrouwenspersoon WZD regio Limburg: Adviespunt Zorgbelang. Deze CVP kan worden betrokken bij klachten over de Wet Zorg en Dwang
  • Clientvertrouwenspersoon WZD (Wet Zorg en Dwang) regio Soest: Zorgstem. Deze CVP kan worden betrokken bij klachten over de Wet Zorg en Dwang

Normaliter bezoeken de CVP van zowel Jeugdstem als de WZD verschillende locaties, maar vanwege het geringe clientbestand vanuit de Jeugdwet is afgestemd dat locatie bezoek plaatsvindt op verzoek. De CVP’s van de WZD bezoeken wel de verschillende locaties en hebben overleg met de CVP van Jeugdstem.

De cliëntvertrouwenspersoon staat open voor iedere vraag of klacht die betrekking heeft op de relatie tussen de cliënt en de instelling. Dat mogen ook opmerkingen zijn die in eerste instantie niet de moeite waard lijken. De CVP stelt tekortkomingen die afbreuk doen aan de rechten van cliënten aan de orde binnen de instelling. Bovendien registreert hij/zij alle klachten en opmerkingen die binnenkomen. Dit levert voor Stichting Het Robertshuis informatie op waarmee het beleid kan worden bijgestuurd.

U kunt bovengenoemde instanties op de volgende manier bereiken:

– Clientvertrouwenspersoon FACIT: 0251-212202.

– Clientvertrouwenspersoon Jeugdstem:

    • Bel gratis naar 088 – 555 1000
    • Chat met een vertrouwenspersoon via jeugdstem.nl De chat is open van maandag t/m donderdag van 16.00-20.00 uur en op vrijdag van 15.00-17.00 uur.

– Clientvertrouwenspersoon WZD regio Limburg Adviespunt Zorgbelang:

– Clientvertrouwenspersoon WZD regio Soest Zorgstem:

    • Dana Rijswijk

Taakomschrijving CVP/klachtenfuntionaris

3. Klachtencommissie

De klager heeft de mogelijkheid om een klacht in te dienen bij de klachtencommissie. Deze werkt volgens een vastgesteld reglement. Bij het maken van een keuze in de te volgen procedure kan zowel de klager als de aangeklaagde zich, indien gewenst, laten adviseren en bijstaan door een vertrouwenspersoon en/of een door hem of haar zelf gekozen vertrouweling. Het Robertshuis stelt voor het bieden van bijstand aan de klager en diegene over wie geklaagd wordt vertrouwenspersonen beschikbaar.

De vertrouwenspersoon informeert de klager of diegene over wie geklaagd wordt over de verschillende mogelijkheden. Daarnaast is hij op de hoogte van de mogelijkheden van bijstand buiten Het Robertshuis en indien nodig wijst hij de klager of diegene over wie geklaagd wordt hier op. Indien de aard van de klacht dit toelaat, kan de vertrouwenspersoon de klager uitnodigen de klacht eerst te bespreken met diegene over wie geklaagd wordt of gebruik te maken van de mogelijkheid van bemiddeling.

Dit gebeurt echter zonder druk uit te oefenen of de klager hiertoe te verplichten. De vertrouwenspersoon bemiddelt niet en ondersteunt of vertegenwoordigt nooit meer dan één partij.

De CVP kan cliënten en diens wettelijke vertegenwoordiger adviseren over welke stappen te ondernemen. Er zijn verschillende commissie waarbij de klacht behandeld kan worden:

  • Onafhankelijke klachtencommissie van FACIT: Voor klachten omtrent behandeling van clienten vanuit de Jeugdwet
  • De Geschillencommissie: voor klachten omtrent behandeling van clienten vanuit de WLZ
  • De Klachten Commissie Onvrijwillige Zorg (KCOZ): Voor klachten omtrent de behandeling in het kader van de Wet Zorg en Dwang.

De clientvertrouwenspersoon kan u helpen bij het bereiken van de bovenstaand genoemde commissies.

Voor meer details omtrent onze klachtenregeling, klik aub hieronder:

>> Klachtenregeling Stichting Het Robertshuis <<